Kompendium wiedzy na temat druku i skanowania 3d

Renderowanie 3D – informacje

Z projektowaniem przestrzennym związanych jest mnóstwo pojęć m.in. prototypowanie, tworzenie modeli 3D itp. Wśród nich pojawia się i takie, jak renderowanie 3D. Czym ono jest, na czym polega i jakie jego techniki wyróżniamy? Tego dowiecie się z dalszej części tekstu!

 

Renderowanie 3D – co to takiego i na czym polega?

 

Renderowanie to rozwiązanie technologiczne, dzięki któremu można przedstawiać informacje zapisane w dokumencie, mającym postać elektroniczną, w formie wizualnej lub dźwiękowej. Znajduje szczególne zastosowanie przy tworzeniu grafiki trójwymiarowej i efektów specjalnych. Koncentruje się na „analizie” modelu wybranej sceny, by następnie móc stworzyć na jego podstawie dwuwymiarowy obraz wyjściowy wyświetlany na ekranie monitora (statyczny lub animacja). Renderowanie 3D można przeprowadzić w niemal każdym programie do tworzenia grafiki 3D (. Co ważne, cały proces jest dość skomplikowany i zajmuje sporo czasu, ponieważ podczas renderowania uwzględnia się mnóstwo różnych zmiennych, takich jak oświetlenie, system rzutowania, położenie obiektów, ich kolor, widzialność itd. Można go przeprowadzić przy zastosowaniu jednej z wybranych metod.

 

Istniejące metody renderowania 3D

Renderowanie 3D może zostać przeprowadzone jedną z dostępnych technik. Krótkie omówienie każdej z nich znajdziecie poniżej.

  • Metoda śledzenia promieni – metoda, w której najważniejszą rolę odgrywają źródła światła. Opiera się na symulowanych promieniach, które poruszają się w tę samą stronę co w świecie rzeczywistym, dzięki temu uzyskany obraz jest naprawdę dokładny i wierny. Wymaga sporej mocy obliczeniowej, ale daje doskonałe wyniki.
  • Metoda renderowania fotorealistycznej grafiki 3D – to metoda, w której śledzi się promień światła przechodzący przez płaszczyznę widoku wstecz. Jego ścieżkę analizuje się do momentu aż uda się ustalić jego źródło oraz znaleźć wszystkie powierzchnie, od których się odbiło. „Bierze pod uwagę” mapy powierzchni, stopień odbijania, lśnienie oraz mnóstwo innych, niezwykle ważnych czynników. Warto dodać, że renderowanie 3D wydłuża się wraz z wielkością obrazu i jego rozdzielczością – liczba badanych promieni jest równa liczbie pikseli. Niestety ta technika nie gwarantuje uzyskania wyraźnego obrazu. Najczęściej jego krawędzie cieni są ostre. Wśród wad należy jeszcze wymienić: słabe „odwzorowanie” skomplikowanych źródeł światła oraz niemożność modelowania dyfrakcji.
  • Algorytm Scanline – umożliwia dość szybkie renderowanie obrazów wysokiej jakości po jednej linii. Metoda pozwala odwzorować nawet maleńkie detale, jednak nie nadaje się do wygładzania tekstur. Poza tym nie uwzględnia odbić ani cieni między obiektami.
  • Mapa fotonów – metoda wykorzystująca realistyczny rozkład oświetlenia. Tekstury tworzy się na podstawie rozpadu światła. Bada się drogę fotonów (rozproszenie lub załamanie) wchodzących w interakcję z trójwymiarowym elementem obrazu.

 

Jak widać, renderowanie 3D to technika niezwykle przydatna (więcej o niej oraz skanowaniu 3D i drukowaniu 3d znajdziesz evixscan3d.pl), zwłaszcza dzisiaj, gdzie mnóstwo obiektów i grafik projektuje się na komputerze i w ten sposób ogranicza wydatki oraz przyspiesza postęp prac.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.